tirsdag 6. september 2011

Nigellas ostekake med sjokolade og peanøtter

Satt og så på Nigella en kveld jeg kjedet meg, og da laget hun denne kaka. Den så jo bare kjempelekker og god ut så den måtte jeg lage. Heldigvis hadde mannen bursdag noen dager etterpå og trengte en kake og ha med på jobb så da fikk jeg teste denne. Litt uvant med den søte sjokoaldesmaken sammen med den sure rømmen, men godt likevel.
Her er oppskriften om du vil prøve selv.


200 g kjeks i en mikser (type Bixit)

50 g smør

100 g mørke sjokoladebiter

50 g salte peanøtter

Blandes i mikser.

Helles i en form og trykk ut med fingrene.

Stå i kjøleskap mens du lager resten av kaken.

500 g kremost (må være romtemperert)

¾ boks med rømme

3 egg

3 eggeplommer

200 g hvitt sukker

Ca ½ boks finhakket peanøttsmør

Blandes i mikser

Hell det over kjeksblandingen

Stekes på 175 grader i ca 50 min. Overflaten er fast, men inni er den litt skjelven

Fyll

2,5 dl rømme

100 g god melkesjokolade

30 g mykt brunt sukker

Smeltes sammen til en jevn blanding

Ta ut kaken fra ovnen og hell fyllet over, stek videre i ca 10 min


1 kommentar:

  1. Spennende kake...den må prøves engang.
    Takk for tips :o)

    Hilsen
    Hege-Mamma til 3

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar. :)
Det setter jeg stor pris på.